Visible Light and Radio Communication for Cooperative Autonomous Driving: applied to vehicle convoy - INRIA - Institut National de Recherche en Informatique et en Automatique Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2016

Visible Light and Radio Communication for Cooperative Autonomous Driving: applied to vehicle convoy

Communications par Lumière Visible et Radio pour la Conduite Coopéraive Autonome: application à la conduite en convois.

Résumé

By realizing both low-cost implementation and dual functionality, VLC has become an outstanding intriguing supportive technology by using the vehicular existed infrastructure. This thesis aims to contribute to the autonomous vehicular communication and urban mobility improvements. The work addresses the main radio-based V2V communication limitations and challenges for ITS hard-safety applications and intends to deploy the vehicular lighting system as a supportive communication solution for platooning of IVCenabled autonomous vehicles. The ultimate objectives of this Ph.D. research are to integrate the VLC system within the existing C-ITS architecture by developing a VLC prototype, together with sufficient hand-over algorithms enabling VLC, RF, and perception-based solutions in order to ensure the maximum safety requirements and the continuous information exchange between vehicles. The feasibility and efficiency of the system implementation and hand-over algorithms were subjects to deep investigations using computer simulators and test-bed that considers applications of automated driving. In addition to the improvement in road capacity when platoon formations are used. The carried out simulations followed-up by experimental results proved that the integration of VLC with the existed RF solutions lead to a definite benefit in the communication channel quality and safety requirements of a platooning system when a proper hand-over algorithm is used.
La communication par lumière visible VLC est devenue une technologie attractive vu qu’elle assure une implémentation à faible coût et une double fonctionnalité. En effet, elle permet d’utiliser l’infrastructure déjà existante sur le véhicule à savoir les lampes d’arrière et frontales comme des unités de transmission. Cette thèse s’intéresse à rendre plus efficace les communications des véhicules autonomes ainsi que la gestion de la mobilité urbaine. Nous nous intéressons tout d’abord aux principales limitations des communications radio sans fil dans le contexte des applications de sécurité routière à hautes exigences. Nous nous concentrons ensuite au déploiement d’un système d’éclairage sur les véhicules dans le but de fournir un moyen de communication de soutien aux communications radio pour l’application de peloton. L’objectif primordial de cette thèse est d’intégrer la technologie VLC dans l’architecture de communication ITS en implémentant un prototype de communication VLC et en concevant de nouveaux algorithmes de handover permettant une transition transparente entre différents moyens de communication inter-véhiculaires (VLC, communication sans fil et techniques de perception). Le but est d’assurer les exigences de sécurité requises par les applications et l’échange continue de l’information entre véhicules. L’efficacité de ces algorithmes a été validée à travers de nombreuses simulations et test-bed réels au cours desquels nous avons considéré l’application de conduite automatisée. Ces différentes méthodes de validation ont démontré que l’intégration de la technologie VLC avec les solutions de communications radio permet d’améliorer la qualité du canal de transmission ainsi que la satisfaction des exigences de sécurité relatives à l’application de peloton.
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Dates et versions

tel-01447124 , version 1 (26-01-2017)

Identifiants

  • HAL Id : tel-01447124 , version 1

Citer

Mohammad Abualhoul. Visible Light and Radio Communication for Cooperative Autonomous Driving: applied to vehicle convoy. Optics / Photonic. MINES ParisTech, 2016. English. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-01447124⟩

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