Contexte professionnel, contexte de la formation technologique supérieure, approche didactique. Le cas des formations utilisant des simulateurs informatiques - Université Toulouse III - Paul Sabatier - Toulouse INP Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2009

Tthe professional context, graduate studies in technology, transpositive phenomenon in simulator situations.

Contexte professionnel, contexte de la formation technologique supérieure, approche didactique. Le cas des formations utilisant des simulateurs informatiques

Résumé

This thesis focuses on the reciprocal relationship between graduate studies in technology and the professional world. The chosen theoretical approach combines a didactic approach to technology and a didactic approach to profession. The results of the study underline the effects of one of higher education's particularities: the curriculum is established by academics, not professionals. The analysis focuses on the translation of a professional situation into that of academic instruction, via a computer-simulator. The results of the study describe the chain of events required to carry out such a translation: the analysis of the professional situation aimed at, the modelling of the pertinent technical concepts, the consequent creation of a relevant curriculum of study and the eventual application outside of the classroom. The didactic application outside of the classroom has to do with the study of how didactic systems work. Depending on the students' profiles, a certain variation can be traced in the technicity register; in the case of technological training, the educational project enters the classroom. How pertinent the instruction is in the classroom relies heavily on the study of didactical systems? Some of the variables concerned include the technical aptitude of the students.
La thèse s'intéresse aux interactions réciproques entre le contexte professionnel et le contexte de la formation technologique supérieure. L'approche théorique mobilisée est au croisement de la didactique de la technologie et de la didactique professionnelle. Les données mettent d'abord en évidence les effets d'une des spécificités de l'enseignement supérieur : la prescription curriculaire interne aux acteurs de la formation. L'analyse porte sur le phénomène transpositif des situations en contexte professionnel vers le contexte de la formation, via un simulateur informatique. Les résultats caractérisent la chaîne transpositive complète : l'analyse des situations visées en contexte professionnel, le processus de modélisation des concepts techniques, l'élaboration du curriculum et la transposition en dehors de la classe. La transposition didactique dans la classe concerne l'étude du fonctionnement des systèmes didactiques. Il existe une variabilité dans le registre de technicité en fonction des profils des étudiants, le projet éducatif des enseignants chercheurs dans le cas des formations technologiques supérieures rentre dans la classe.
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tel-00419397 , version 1 (23-09-2009)

Identifiants

  • HAL Id : tel-00419397 , version 1

Citer

Raquel Becerril Ortega. Contexte professionnel, contexte de la formation technologique supérieure, approche didactique. Le cas des formations utilisant des simulateurs informatiques. Education. Université Paul Sabatier - Toulouse III, 2009. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-00419397⟩
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