A. and A. , El subjuntivo: contextos y efectos, vol.104, 2008.

A. Llorach and E. , Gramática de la lengua española. Madrid: Editorial Espasa Calpe, 1994.

A. Soler and E. , Bases lingüísticas y metodológicas para la enseñanza de la lengua inglés, 2002.

A. , J. C. Clapham, C. Steel, and D. , « Metalinguistic knowledge, language aptitude and language proficiency, Language Teaching Research, vol.1, issue.2, pp.93-121, 1997.

A. Aparicio and I. , « Fundamentos cognitivos de la práctica sistemática en la enseñanza gramatical. » in A. Castañeda Castro (Coord), pp.9-38, 2014.

A. Pons and J. , Los tiempos de pasado del español y el francés: semántica, pragmática y aprendizaje de E/EL: perspectivas desde la Teoría de la Relevancia, 2010.

A. , A. Lightbown, P. M. Spada, and N. , Awareness of L1/L2 differences: does it matter? ». Language Awareness, vol.19, pp.129-146, 2010.

A. and J. , Rules of the mind, 1993.

A. and J. R. , The adaptive character of thought, 1990.

A. and J. R. , Learning and memory: an integrated approach, 1995.

A. , J. R. Lebiere, and C. J. , The atomic components of thought, 1998.

É. ,

A. and J. R. , The Architecture of Cognition, 1983.

A. and S. , « 'All These Like Little Name Things': A Comparative Study of Language Teachers' Explicit Knowledge of Grammar and Grammatical Terminology, Language Awareness, vol.8, issue.3, pp.143-159, 1999.

A. De-moreno and A. A. , « La metacognición como herramienta en la lectura de textos universitarios, Acción pedagógica, vol.3, pp.38-46, 2014.

A. and F. , « Le rôle des capacités métalinguistiques et de la compétence langagière orale dans l'apprentissage de la lecture en français langue première et seconde ». Canadian Modern Language Review/La Revue canadienne des langues vivantes, vol.56, pp.469-495, 2000.

A. M. , Linguistique et psychanalyse : Freud, Saussure, Hjelmslev, Lacan et les autres, 1987.

A. , J. Et, P. , and B. , « The learning strategy of total physical response: Some age differences, vol.38, pp.1219-1227, 1967.

A. and S. , La grammatisation. Bruxelles: Mardaga, 1994.

A. and D. , « Adults versus children in second language learning: Psychological considerations, Modern Language Journal, vol.48, pp.420-444, 1964.

A. , « Norme, grammaticalité et niveaux de langue ». Langue française, 16(1) La norme, pp.49-62, 1972.

B. Bachman and L. F. , Fundamental considerations in language testing, 1990.

L. F. Bachman and A. S. Palmer, Language Testing in Practice, 1996.

L. F. Bachman and A. S. Palmer, Language assessment in practice, 2010.

B. and D. , Didactique de l'anglais, vol.1, 1997.

B. and M. , La adquisición del español como lengua extranjera, 1999.

B. and M. , « Adquisición de palabras: redes semánticas y léxicas ». Actas del Foro de español internacional: Aprender y enseñar léxico, pp.384-399, 2007.

B. and R. , La aventura semiológica, 1990.

B. and R. , El Imperio de los signos, 1991.

B. and M. , De la phrase aux énoncés: grammaire scolaire et descriptions linguistiques, 2000.

B. and L. , « Language Acquisition After Forty: A review of the literature, 2000.

. Babel, , vol.35, pp.24-27

B. and L. , « Is there language acquisition after 40? Older learners speak up, Learners' Stories: Difference and Diversity ». Language Learning, pp.56-68, 2005.

B. and M. , Manuel de linguistique espagnole, Editions Ophrys, 2002.

B. E. , L'approche communicative-Théories et pratiques, 1991.

. Coll,

B. and E. , « La grammaire, encore... et l'approche communicative ». Etudes de linguistique appliquée, vol.100, pp.9-19, 1995.

B. and H. , « Métalangages et apprentissage d'une langue étrangère, Langue Française, vol.47, pp.115-128, 1980.

B. and H. , Méthodes et pratiques des manuels de langue, 1985.

B. and H. , « (Pré)conceptions et finalités des techniques d'enseignement de la grammaire d'une langue seconde ou étrangère, vol.8, pp.75-86, 1991.

H. Besse, P. Et, and R. , Grammaires et didactique des langues, 1991.

É. ,

B. and E. , Explicit and Implicit Judgements of L2 Grammaticality ». Language Learning, vol.29, pp.81-103, 1979.

B. and E. , « Levels of bilingualism and levels of linguistic awareness, Developmenlal Psychology, vol.24, issue.4, pp.560-567, 1988.

B. and E. , « Psycholinguistic dimensions of second language proficiency ». Grammar and second language teaching, pp.31-50, 1988.

B. and E. , Connaissances linguistiques et contrôle des activités de langage, 1990.

D. Gaonac'h, Acquisition et utilisation d'une langue étrangère : l'approche cognitive. Paris: Hachette-Le français dans le monde, pp.50-58

B. and E. , Metalinguistic dimensions of bilingual language proficiency ». E. Bialystok (Dir), Language Processing in Bilingual Children, pp.113-140, 1991.

B. and E. , « Metalinguistic Awareness: The Development of Children's Representations of Language, pp.211-233, 1993.

B. and E. , « Analysis and Control in the Development of Second Language Proficiency, Studies in Second Language Acquisition, issue.02, p.16, 1994.

B. and E. , « The effects of bilingualism and biliteracy on children's emerging concepts of print, Developmental Psychology, vol.33, pp.429-440, 1997.

B. and E. , « Cognitive complexity and attentional control in the bilingual mind, vol.70, pp.636-644, 1999.

B. and E. , « Metalinguistic aspects of bilingual processing, Annual Review of Applied Linguistics, vol.21, pp.169-181, 2001.

B. and E. , « Cognitive effects of bilingualism: How linguistic experience leads to cognitive change, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, vol.10, issue.3, pp.210-223, 2007.

B. and E. Bouchard-r, « Toward a Definition of Metalinguistic Skill, 1985.

M. Quarterly, , vol.31, pp.229-251

B. , E. Et, H. , and K. , Other Words: the Science and Psychology of Second Language Acquisition, 1994.

B. , E. Et, H. , and K. , « Confounded age: Linguistic and cognitive factors in age differences for second language acquisition, pp.161-181, 1999.

B. , E. Bouchard-ryan, and E. , « Toward a definition of metalinguistic skill, Merrill-Palmer Quarterly, pp.229-251, 1982.

B. , E. Hakuta, and K. , In other words: The psychology and science of second language acquisition, 1994.

B. , E. Hakuta, and K. , « Confounded age: Linguistic and cognitive factors in age differences for second language acquisition. » Second language acquisition and the critical period hypothesis, pp.161-181, 1999.

B. and D. , « Ultimate attainment in second language acquisition, vol.68, pp.706-755, 1992.

B. and D. , Second Language Acquisition and the Critical Period Hypothesis, 1999.

B. and D. , « Age and second language acquisition and processing: A selective overview, Language Learning, vol.56, pp.9-49, 2006.

B. , D. Et, M. , and M. , « On the evidence for maturational constraints in second-language acquisition, Journal of Memory and Language, vol.44, pp.1-15, 2001.

B. , O. Et, K. , and M. , « Teachers' and Students' Evaluations of Foreign Language Errors: A Meeting of Minds?, Modern Language Journal, vol.72, issue.1, pp.1-11, 1988.

B. and R. , « What is the logical problem of foreign language learning?, pp.41-68, 1989.

É. ,

B. , R. Masterson, and D. , « Reaction time as a supplement to grammaticality judgments in the investigation of second language learners' competence ». University of Hawai'i Working Papers in ESL, vol.8, pp.207-237, 1989.

B. and T. , « Ultimate attainment in L2 pronunciation : The case of very advanced late L2 learners ». Birdsong D. (Dir), Second Language Acquisition and the Critical Period Hypothesis, pp.133-159, 1999.

B. , T. Mennen, S. Van-der, and F. Slik, « Authenticity of pronunciation in naturalistic second language acquisition: The case of very advanced late learners of Dutch as a second language, Studia Linguistica, vol.54, issue.2, pp.298-308, 2000.

B. , T. Planken, B. Et, S. , and E. , « Can late starters attain a native accent in a foreign language: A test of the Critical Period Hypothesis, 1995.

. Lengyel, The Age Factor in Second Language Acquisition. Clevedon: Multilingual Matters, pp.30-50

B. , T. Van-summeren, C. Planken, B. Et, S. et al., « Age and ultimate attainment in the pronunciation of a foreign language, Studies in Second Language Acquisition, vol.19, pp.447-465, 1997.

B. and R. F. , « Exposure and affect: Overview and metaanalysis of reseach, Psychological Bulletin, vol.106, pp.265-289, 1989.

B. S. Et-rondal and J. A. , L'analyse du langage chez l'enfant-Les activités métalinguistiques, 1982.

R. Brisson and D. Maccabée, L'apprentissage de la grammaire espagnole par des élèves francophones, 1998.

B. and J. M. , « La gramática en ELE y la teoría lingüística: coincidencias y discrepancias, 1995.

. Mérida,

C. and T. , « Formal instruction from a processing perspective: An investigation into the Spanish past tense, The Modern Language Journal, vol.79, issue.2, pp.179-193, 1995.

C. and M. , Études fonctionnelles de grammaire espagnole, 2001.

C. and A. , El aula como espacio de investigación y reflexión: investigaciones en didáctica de la lengua, 2001.

C. and M. , « From communicative competence to communicative language pedagogy, Language and communication, pp.2-27, 1983.

C. , M. Swain, and M. , « Theoretical bases of com-municative approaches to second language teaching and testing, Applied linguistics, vol.1, issue.1, pp.1-47, 1980.

C. and M. , « Typologie des erreurs de production d'anglais des francophones: segments vs. Suprasegments ». Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l'Apliut, vol.30, pp.44-60, 2011.

C. Castro and A. , « Potencial pedagógico de la Gramática cognitiva. Pautas para la elaboración de una gramática pedagógica del español LE, vol.23, p.0, 2004.

C. Castro and A. , Aportaciones de la gramática cognitiva a la enseñanza de español LE, Boletín ASELE, p.34, 2006.

C. Castro, A. Alhmoud, and Z. , « Gramática cognitiva en descripciones gramaticales para niveles avanzados de ELE ». Enseñanza de gramática avanzada de ELE: criterios y recursos, pp.39-87, 2014.

C. and C. B. , « How knowledge about language helps the classroom teacheror does it: A personal account. » The Urban Review, vol.9, pp.74-90, 1976.

É. ,

C. and M. , « Learning and Teaching L1 and L2 Grammar: Many Differences but Also Some Similarities, vol.17, pp.47-55, 1995.

C. , M. Dörnyei, Z. Thurrell, and S. , « Communicative competence: A pedagogically motivated model with content specifications, Issues in Applied linguistics, vol.6, issue.2, pp.5-35, 1995.

C. , M. Dornyei, Z. Thurrell, and S. , Direct Approaches to L2 Instruction: A Turning Point in Communicative Language Teaching? » TESOL Quarterly, vol.31, pp.141-152, 1997.

C. and J. , Le subjonctif: Comment l'écrire ? Quand l'employer ?, 1996.

C. Iragui and J. , Vademecum para la formación de profesores (2 e éd, pp.449-466, 2004.

C. and J. , Age and the Acquisition of English as a Foreign Language: Theoretical Issues and Field Work. Clevedon: Multilingual Matters, pp.77-93, 2003.

C. Et and A. L. , Grammaire explicative de l'espagnol. Lassay-les-Châteaux, 2005.

C. and P. , Grammaire du sens et de l'expression, 1992.

C. and M. , « La méthode des effets : présentations récentes, nouvelles critiques, Revue Tiers Monde, vol.22, issue.87, pp.603-612, 1981.

C. and J. , « Analyse grammaticale et analyse logique : esquisse de la naissance d'un dispositif scolaire ». Langue française ? 41, pp.20-34, 1979.

C. , S. González-royo, C. Martín-sánchez, T. Escagedo, and C. , « La evaluación como mecanismo de control del proceso de enseñanza/aprendizaje colaborativo, MT Ibáñez Tortosa, JD Alvarez Teruel, 2011.

P. Buades, IX Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: Diseño de buenas prácticas docentes en el contexto actual, pp.1798-1813

C. and N. , Structures Syntaxiques, 1957.

C. and N. , Aspects de la théorie syntaxique, 1965.

C. and N. , Théorie linguistique ». Le français dans le monde, vol.88, pp.6-10, 1972.

C. , N. Miller, and G. A. , L'Analyse formelle des langues naturelles, 1968.

C. and F. , Paroles sur paroles, Coll. Didactique des langues étrangères, 1985.

C. Honrubia and J. L. , Lengua y espacio. Introducción al problema de la deíxis en español, 1989.

C. Honrubia and J. L. , Gramática cognitiva. Fundamentos críticos. Madrid: EUDEMA, 1996.

C. and P. , La médiation grammaticale en école élémentaire, 2008.

C. , B. Savelli, and M. , Métalangage et terminologie linguistique: actes du colloque international de Grenoble, pp.14-16, 1998.

C. Colombia, Ley General de Educación. Document publié en ligne, 2004.

C. De-l'europe, Cadre commun de références pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer (CECRL), 2001.

C. De-europa, Marco común de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación (MCER), 2001.

C. , J. Redondo, and A. , Syntaxe de l'espagnol moderne: enseignement supérieur, 1965.

C. , J. Redondo, A. Vermander, J. Beaujeu, and J. , Syntaxe de l'espagnol moderne, 1987.

É. ,

C. , W. Et, C. , and A. , Cognitive Linguistics, 2004.

C. and A. , « La linguistique : de l'empirisme au formel ». Pour une linguistique de l'énonciation. Opérations et représentations, tome 1. Paris : Ophrys, pp.9-46, 1968.

C. and J. , « Language proficiency and academic achievement, Current issues in language testing research, 1983.

C. and J. , Une introduction à la didactique de la grammaire en français langue étrangère, 1996.

C. , J. Et, G. , and I. , Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2005.

D. Dabène and L. , « L'enseignement de l'espagnol aux francophones (Pour une didactique des langues ''voisines'') ». Langages, pp.51-64, 1975.

D. , L. Et, D. , and C. , Pratiques discursives et acquisition des langues étrangères, Actes du Xè Colloque International: Acquisition d'une langue étrangère: perspectives et recherches, Besançon, septembre 1996, pp.373-383, 1998.

D. and J. K. , Permanence ou évolution dans les contenus grammaticaux en FLE?, 2008.

J. De-bruyne, Grammaire espagnole: grammaire d'usage de l'espagnol moderne, 1998.

. De-boeck-supérieur,

D. E. Villers and M. , Multidictionnaire des difficultés de la langue française, 1992.

D. and J. , Le français langue étrangère et seconde: Enseignement et apprentissage. Sprimont : Mardaga, 2003.

D. and C. , L'activité métalinguistique de lecteurs francophones débutants en espagnol, vol.586, 1996.

D. and C. , Terminologie et stimulation de la réflexion métalinguistique: du sondage des potentialités aux options didatiques, 2001.

U. Grenoble and I. Stendhal-grenoble, , pp.765-781, 1998.

D. and R. , « Beyond explicit rule learning: automatizing second language morphosyntax, Studies in Second Language Acquisition, vol.19, pp.195-222, 1997.

D. and R. , « The Robustness of Critical Period Effects in Second Language Acquisition, Studies in Second Language Acquisition, vol.22, issue.4, pp.499-533, 2000.

D. , R. Et, S. , and K. , The Differential Role of Comprehension and production Practice ». Language Learning, vol.51, pp.81-112, 2001.

D. and M. , Le potentiel pédagogique des logiciels correcteurs ». Cahiers de la recherche en éducation, vol.4, pp.415-434, 1997.

S. Doquin-de and A. Preux, L´enseignement du français aux hispanophones problèmes repérés, études linguistiques, propositions didactiques. Thèses de doctorat en Linguistique sous la direction de M-F. DELPORT, 2008.

D. De-saint-preux, A. Garcerán, and P. , « Errores gramaticales persistentes en la interlengua de estudiantes francófonos de ELE de nivel superior, MarcoELE: Revista de didáctica, issue.19, p.3, 2014.

D. and C. , « Instructed SLA: Constraints, compensation, and enhancement, pp.256-310, 2003.

D. , J. Et, R. , and L. , La nouvelle grammaire du français, 1973.

É. ,

D. Et, L. , and D. , Comment s'initier à la linguistique, 1975.

E. Ekstrand and L. , « Age and length of residence as variables related to the adjustment of migrant children, with special reference to second language learning, Proceedings of the Fourth International Congress of Applied Linguistics, vol.3, pp.179-198, 1976.

E. , C. Manwaring, and D. , « The relationship between metalinguistic knowledge and learning outcomes among undergraduate students of Chinese, Language Awareness, vol.13, issue.3, pp.145-162, 2004.

E. and R. , « Grammaticality judgments and second language acquisition, Studies in Second Language Acquisition, vol.13, pp.161-189, 1991.

R. Ellis, « Interpretation-Based Grammar Teaching, System, vol.21, pp.69-78, 1993.

E. and R. , The Study of Second Language Acquisition, 1994.

E. and R. , « Teaching and Research: Options in Grammar Teaching, TESOL Quarterly, vol.32, issue.1, pp.39-60, 1998.

E. and R. , « Does Form-focused Instruction Affect the Acquisition of Implicit Knowledge? A Review of the Research », Studies in Second Language Acquisition, vol.24, pp.223-236, 2002.

E. and R. , « Frequency Effects in Language Processing: A Review with Implications for Theories of Implicit and Explicit Language Acquisition », Studies in Second Language Acquisition, vol.9, pp.1-20, 2002.

E. and R. , « Instructed Language Learning and Task-Based Teaching, Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning, pp.713-728, 2005.

E. , J. Playor, S. A. Editorial, . España, . Boletín et al., Ley orgánica 1/1990, de 3 de octubre de ordenación general del sistema educativo, 1990.

E. Estado, Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, 2006.

E. , F. Et, P. , and B. , Les bilans de langage et de voix : fondements théoriques et pratiques, 2006.

E. , V. Green, and M. , Cognitive Linguistics-An Introduction, 2006.

F. Faerch and C. , « Rules of Thumb and Other Teacher-formulated Rules in the Foreign Language Classroom, Learning, Teaching, and Communication in the Foreign Language Classroom, pp.125-143, 1986.

F. and G. , « Mental Spaces: Aspects of Meaning Construction in Natural Language, 1985.

F. and S. , « Some differences between first and second language acquisition, pp.469-479, 1978.

F. and S. , « On the (in)applicability of Piagetian thought on language learning, Studies in Second Language Acquisition, vol.3, pp.544-573, 1981.

F. and S. , « More evidence on competing cognitive systems, Second Language Research, vol.1, issue.1, pp.47-72, 1985.

É. ,

M. Fernández-lópez and C. Del, Las preposiciones en español. Valores y usos. Construcciones preposicionales, 1999.

M. S. Fernández-lópez, Interlengua y análisis de errores en el aprendizaje del español como lengua extranjera, 1997.

F. Vallejo and J. , Adquisición y uso de las preposiciones españolas por un francófono, 1994.

F. and E. , « The "'Standards'-like" role of teachers' mathematical knowledge in responding to unanticipated student observations, Annual Meeting of the American Educational Research Association, 1997.

F. and J. , « La distinction procédural/déclaratif : une application à l'étude de l'impact d'un 'passage du cinq' au CP ». Revue française de pédagogie, vol.122, pp.99-111, 1998.

F. and J. , « Age of learning and second language speech, D. Birdsong (Dir), Second Language Acquisition and the Critical Period Hypothesis. Mahway, NJ: Erlbaum, pp.101-131, 1999.

F. and L. , L'enseignement de la grammaire du français langue seconde à des apprenants adultes immigrants: explications et représentations des enseignants, 2006.

G. ,

G. , Dictionnaire de didactique des langues, 1976.

G. and D. , L'apprentissage précoce d'une langue étrangère, 2006.

G. , R. L. Espinosa, J. R. Campillo, and J. R. , « Qué gramática enseñar, qué gramática aprender ». marcoELE revista de didáctica, 2013.

G. , C. Et, G. , and J. , « Implicit and Explicit Syntactic Knowledge and Reading in Pre-adolescents, British Journal of Developmental Psychology, vol.17, pp.169-188, 1999.

G. , D. , C. , and H. , The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics, 2007.

G. and C. , Évolution de l'enseignement des langues : 5000 ans d'histoire, 1993.

G. and C. , Le point sur l'approche communicative en didactique des langues, 1993.

, Anjou (Qué.): CEC

G. , C. Seguin, and H. , Le point sur la grammaire en didactique des langues, Anjou (Qué, 1998.

G. and R. , « Pour appliquer la grammaire nouvelle ». Morphosyntaxe de la phrase de base, 1978.

G. , R. Et, T. , and M. , Grammaire française. Saint-Laurent (Qué, Éditions du Trécarré, 1986.

G. and J. , Le développement métalinguistique, 1990.

G. Del-estal, M. Et, Z. , and J. , « Tareas formales para la enseñanza de la gramática en la clase de español, La enseñanza del español mediante tareas, 1999.

G. Molina and J. R. , « La subcompetencia léxico-semántica, Vademécum para la formación de profesores, 2004.

, Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), pp.491-510

G. Molina and J. R. , d.). « ¿Cómo desarrollar la competencia léxico-semántica en la educación secundaria? » El español del siglo xxi, p.179
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01768162

É. ,

G. and A. T. , « Cuando la LM interfiere en la traducción: los hispanismos y los galicismos desde la perspectiva traductora, 2006.

G. , A. Grevisse, and M. , « Le bon usage, p.287, 1993.

G. , P. , C. R. Et, B. , and P. , « La dimension cognitive dans l'apprentissage des langues étrangères ». Revue française de linguistique appliquée, vol.11, pp.17-29, 2002.

H. Hagege and C. , L'enfant aux deux langues, 1996.

H. , K. Et, C. , and H. , « Trends in second language acquisition research, 1977.

, Harvard Educational Review, vol.47, pp.294-297

H. and B. , Age in Second Language Acquisition. England: Multilingual Matters Ltd, 1986.

H. , B. Et, W. , and W. , « The critical period hypothesis: Where are we now?, 1997.

, Tutorials in bilingualism: Psycholinguistic perspectives, pp.1-50

H. and T. A. , The Psychology of Language: From Data to Theory, 2008.

H. , Structures mathématiques du langage. Paris: Dunod, 1971.

H. , D. Lapkin, S. Swain, and M. , French Immersion at the Secondary/postsecondary Interface: Toward a National Study, 1991.

H. and C. , « Les règles d'abord ou la production directe du français écrit ? Étude longitudinale sur l'utilisation ou non des connaissances explicites par cinq élèves de différentes attitudes cognitives, vol.130, p.18, 2003.

H. and J. , Psychologie cognitive de la planification, 1987.

H. , K. Et, A. , and N. , Handbook of second language acquisition, pp.539-588, 2003.

I. Instituto-cervantes, Plan curricular del Instituto Cervantes: niveles de referencia para el español, 2006.

I. and F. , L'interaction exolingue : analyse de phénomènes métalinguistiques, 2002.

J. Jakobson and R. , Essais de linguistique générale, Tome 1 : Les fondations du langage, 1978.

J. , G. Et, S. , and D. , « Pratiques d'enseignement de la grammaire en classes de L2: usages et perceptions ». Recherche en acquisition et en didactique des langues étrangères et secondes, 2006.

J. , T. Py, and B. , « Apprentissage de la syntaxe dans l'interaction exolingue, pp.19-21, 1999.

É. ,

J. Capilla and P. , « Donde comprensión, expresión y reflexión sobre la lengua se confunden ». Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, monográfico: Gramática y enseñanza de la lengua, vol.2, pp.47-55, 1994.

J. , J. And, and E. Newport, « Critical period effects in second language learning: The influence of maturational state on the acquisition of English as a second language, Cognitive Psychology, vol.21, pp.60-99, 1989.

J. and K. E. , « The Emerging Beliefs and Instructional Practices of Preservice English as a second language Teachers, Teaching and Teacher Education, vol.10, issue.4, pp.439-452, 1994.

J. and M. H. , « Sensitive periods in functional brain development: Problems and perspectives, Developmental Psychobiology, vol.46, issue.3, pp.287-292, 2005.

J. , B. Et, G. , and K. , « In Search of the Knowledge Base of Language Teaching: Explanations by Experienced Teachers ». La revue canadienne des langues vivantes, vol.56, pp.437-468, 2000.

J. and R. , A propos du « facteur de l'âge » : quelques implications pour les politiques linguistiques. Stransbourg : Conseil de l'Eutope, 2002.

K. , A Functional Approach to Child Language: a study of determiners and reference, 1979.

K. , « From meta-processes to conscious access: Evidence from metalinguistic and repair data, vol.23, pp.95-147, 1986.

K. and J. , Étude des verbalisations métalinguistiques d'apprenants coréens sur l'imparfait et le passé composé en français, 2003.

K. and W. , L'acquisition de langue étrangère, 1989.

S. D. Krashen, Second language acquisition and second language learning, 1981.

K. , S. D. , T. , and T. D. , Second Language Acquisition and Second Language Learning, 1981.

S. D. Krashen and T. D. Terrell, The natural approach: Language acquisition in the classroom, Sociolinguistique. Paris : Éditions de Minuit, 1976.

L. and R. W. , Foundations of cognitive grammar: Theoretical Prerequisites, 1987.

L. , S. , H. , B. Taylor, and S. , , 1993.

». Canada, La revue canadienne des langues vivantes, vol.49, pp.476-513

L. , S. , and H. D. Swain-m, « Early and Middle French Immersion Programs: French Language Outcomes ». The Canadian Modern Language Review, vol.48, pp.11-40, 1991.

L. and E. , Biological Foundations of Language, 1967.

L. and J. M. , La adquisición de segundas lenguas y la gramática universal, 1996.

L. and J. M. , « Linguistic theory, L2 acquisition and pedagogical grammar: on some universal and idiosyncratic properties of Spanish 'se, ». Spanish Applied Linguistics, vol.3, pp.297-309, 1999.

L. , P. Et, and N. Spada, Focus on Form and Corrective Feedback in Communicative Language Teaching: Effects on Second Language Learning, vol.12, pp.429-448, 1990.

É. ,

L. , P. Et, and N. Spada, « Do They Know What they're doing? L2 Learners' Awareness of L1 Influence, Language Awareness, vol.9, issue.4, pp.198-217, 2000.

L. García and R. , « La instrucción gramatical en la Adquisición de Segundas Lenguas-revisión de ayer para propuestas de hoy, RedELE: Revista Electrónica de Didáctica ELE, issue.16, p.6, 2009.

L. García and R. , Gramática cognitiva para la enseñanza del español como lengua extranjera, 2012.

L. García and R. , « La gramática en la enseñanza del español como lengua extranjera:!` Eso está hecho! Aprendiendo el participio, 2012.

L. and M. , « Maturational constraints on language development, Studies in Second Language Acquisition, vol.12, pp.251-85, 1990.

L. and M. , « Focus on Form: A Design Feature in Language Teaching Methodology, Foreign Language Research in Cross-cultural Perspective. Amsterdam: Benjamins, pp.39-52, 1991.

L. Gacía and A. , Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), pp.69-85, 2004.

L. and J. S. , « La grammaire et les descriptions de la langue: la réflexion sur le fonctionnement de la langue favorise-t-elle l'apprentissage du FLE? » Phonétique, lexique, grammaire et enseignement-apprentissage du Français-LE. Método Ediciones, pp.215-258, 2004.

L. , C. Et, G. , and I. , « Los índices de madurez de Hunt a la luz de las distintas corrientes generativistas, Interlingüística, vol.13, issue.1, pp.336-358, 2002.

L. Durán and J. D. , Las preposiciones: Valores generales. Sociedad General Española de Librería, 1974.

M. Macias-barres and D. , Faits de langue, problèmes d'acquisition et intervention pédagogique: le cas des temps verbaux, du choix modal et de l'opposition ser/estar en espagnol, 2013.

M. and E. , « Further évidence for optimal age hypothesis, Second Language learning : Focus on the classroom. New Jersey: Norwood, pp.51-58, 1984.

M. and M. , Vers une rénovation de la grammaire et de sa terminologie, 1993.

M. , M. Dabène, and L. , Vers une métalangue sans frontières?, vol.14, 1997.

. Presses-universitaires-de-grenoble,

M. , M. Degache, C. Et, and M. , « L'activité de compréhension écrite en langues voisines (domaine des langues romanes) : stratégies d'accès au sens de textes narratifs, Actes du IXe colloque international 'Acquisition d'une langue étrangère: perspectives et recherches. Profils d'apprenants, pp.335-350, 1994.

M. , S. F. Marshall, D. B. Snow, and C. , « Three misconceptions about age and L2 learning, TESOL Quaterly, vol.34, issue.1, pp.9-31, 2000.

M. Franco and C. , Interferencias lingüísticas en el aprendizaje de español por estudiantes francófonos, 1990.

E. Martín-peris, « La subcompetencia lingüística o gramatical, Vademécum para la formación de profesores, 2004.

, Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), pp.467-489

M. and J. M. , Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), pp.261-286, 2004.

M. and J. , Estrategias metacognitivas, aprender a aprender y aprender a pensar, 1995.

É. ,

M. and M. , Architecture scolaire et réussite éducative, 2008.

M. and J. L. , « Grammaticality judgments in a second language: Influences of age of acquisition and native language, Applied psycholinguistics, vol.21, issue.03, pp.395-423, 2000.

M. and B. , « Second language learning in childhood, Psychological Bulletin, vol.84, pp.438-459, 1977.

M. and B. , Second Language Acquisition in Childhood, vol.1, 1984.

B. Mclaughlin, « ''Conscious'' versus, Unconscious'' Learning ». TESOL Quarterly, vol.24, issue.4, pp.617-651, 1990.

M. , B. Heredia, and R. R. , « Information processing approaches to the study of second language acquisition, pp.213-228, 1996.

O. Medina-fernández, Modelos de educación de personas adultas, 1997.

M. and M. , Enseigner la grammaire et le vocabulaire en langues, 2011.

M. Quero and C. , « La influencia del francés como lengua materna en el aprendizaje del español como lengua extranjera en un contexto multicultural particular: la región de Lorena, pp.583-593, 2013.

M. and L. , La préposition en français, Editions OPHRYS, 2003.

A. Mercado-lópez, Análisis de los errores cometidos por estudiantes francófonos de español: el par preposicional a/en. Linguax: Revista de lenguas aplicadas, p.303, 2003.

M. , I. Berry, and D. C. , « Implicit and explicit processes in a second language learning task, European Journal of Cognitive Psychology, vol.6, pp.357-381, 1994.

M. , G. Et, T. , and A. , « Critical period: A history of the transition from questions of when, to what, to how, Developmental Psychobiology, vol.46, issue.3, pp.156-162, 2005.

M. , M. Camps, and A. , El papel de la actividad metalingüística en el aprendizaje de la escritura, 2000.

M. De-educación, C. , I. Cervantes, and &. Salamanca, Diploma básico de español como lengua extranjera : expresión oral, 1999.

C. Educación and . Deporte,

M. , R. Et, M. , and F. , Second Language Learning Theories, 2004.

M. and M. , « Évaluer la compétence par un test de jugement de grammaticalité : le cas de la relativisation chez des apprenants chypriotes hellénophones avancés en FLE, 2008.

F. Moreno-fernández, « El contexto social y el aprendizaje de una L2/LE », 2004.

, Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera

S. Madrid, , pp.287-304

M. García, M. Panissal, and N. , « Quelle place accorder à la prosodie dans l'enseignement de l'espagnol pour des francophones, Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l'Apliut, vol.3, pp.66-80, 2010.

M. and C. , « On how age affects foreign language learning, Advances in Research on Language Acquisition and Teaching, pp.39-49, 2010.

M. and P. , « Two linguistic systems in contact: Grammar, phonology and lexicon ». The handbook of bilingualism, pp.147-68, 2004.

É. ,

M. and P. , « Two Linguistic Systems in Contact: Grammar, Phonology, and Lexicon, The Handbook of Bilingualism and Multilingualism, pp.191-215, 2012.

M. and D. , Misconceptions and Difficulties in the Acquisition of Metalinguistic Knowledge, vol.14, pp.151-163, 2000.

N. Náñez-fernández and E. , Diccionario de construcciones sintácticas del español, 1995.

N. , H. Et, and S. Fotos, « Current Developments in Research on the Teaching of Grammar, Annual Review of Applied Linguistics, vol.24, pp.126-145, 2004.

N. , H. Simard, and D. , « Interaction centrée sur la forme et acquisition d'une langue seconde: de nouvelles avancées, Canadian Modern Language Review, vol.66, issue.6, pp.779-785, 2010.

N. , H. Simard, and D. , « Introduction: Current developments in form-focused interaction and L2 acquisition, Canadian Modern Language Review, vol.66, issue.6, pp.773-778, 2010.

N. and E. L. , « Maturational constraints on language learning, Cognitive Science, vol.14, pp.11-28, 1990.

N. and E. L. , « Maturational constraints on language learning, pp.543-560, 1993.

N. and T. , Dificultades en el uso de las preposiciones en estudiantes francófonos de ELE, 2013.

N. , J. Ortega, and L. , « Does Type of Instruction Make a Difference? Substantive Findings from a Meta-analytic Review, pp.157-213, 2001.

O. Oller, J. Et, and N. , « The long-term effect of FLES: An experiment, Modern Language Journal, vol.58, pp.15-19, 1974.

O. and S. , « A sensitive period for the acquisition of a non-native phonological system, Journal of Psycholinguistic Research, vol.5, pp.261-285, 1976.

P. Paquet and P. , Propuesta didáctica adaptada a la enseñanza de la gramática del español para francófonos y anglófonos basada en análisis de errores, 2012.

P. and M. , A Neurological Theory of Bilingualism, 2004.

S. Pastor-cesteros, « El papel de la reflexión metalingüística en la adquisición de la gramática de E/LE, Actas del XV Congreso Internacional de ASELE: Las gramáticas y los diccionarios en la enseñanza del Español como Segunda Lengua, 2004.

. Sevilla, , pp.638-645

P. and P. , Interacción entre el lenguaje verbal y visual aplicado al aprendizaje del modo imperativo en ELE. Memoria de Máster en Enseñanza del Español como Lengua Extranjera, bajo la dirección de, 2008.

P. , W. Roberts, and L. , Speech and Brain Mechanisms, 1959.

P. , W. Roberts, and L. , Langage et mécanismes cérébraux, 1963.

P. and R. J. , A history of the Spanish language, 2002.

É. ,

P. and J. , « La conciencia metalingüística y el aprendizaje de una L2/LE », 2004.

, Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera

S. Madrid, , pp.329-349

P. and P. , « Une évaluation critique du concept d'automaticité, Les automatismes cognitifs, 1988.

P. and S. , The Language Instinct, 1994.

P. and C. , Dictionnaire historique du français québécois. Monographies lexicographiques de québécismes, 1998.

C. R. Portilla-ramírez, « Las dimensiones meta en lo lingüístico y en lo cognitivo: reflexiones sobre el aprendizaje de la escritura en el niño preescolar, Infancias Imágenes, vol.8, issue.1, pp.18-24, 2009.

J. Á. Porto-dapena, « Contribución a una teoría de las preposicione: factores que determinan la elección de éstas en el discurso ». Thesaurus: Boletín del instituto Caro y Cuervo, vol.42, pp.623-646, 1987.

P. , B. Darbord, B. Charaudeau, and P. , Grammaire explicative de l'espagnol (3 e éd.). Lassay-les-Châteaux, 2005.

P. and J. I. , Teorías cognitivas del aprendizaje, 1989.

P. Y. and B. , « La construction interactive de la norme comme pratique et comme représentation ». Acquisition et interaction en langue étrangère, vol.12, pp.77-97, 2000.

R. Ramirez, C. , and M. , El factor edad en la adquisición del español como lengua extranjera : análisis comparativo entre estudiantes de sexto grado de primaria y universitarios sobre el uso del par preposicional a/ en, 2010.

R. Academia-española, Nueva gramática de la lengua española (Manual), 2010.

S. Madrid:-espasa-libros and M. ,

R. Academia-española, Nueva gramática española, 2010.

R. and J. , « An Examination of the Relationship Between Metalinguistic Awareness and Second-Language Proficiency of Adult Learners of French, Language Awareness, vol.10, issue.4, pp.248-267, 2001.

R. De and C. , Ley General de Educación, 2000.

R. and J. , Le métalangage, 1986.

R. and J. , Les activités mentales : Comprendre, raisonner, trouver des solutions, 1990.

R. , M. Pellat, J. Et, R. , and R. , Grammaire méthodique du français, 1994.

R. and W. M. , The Psychologist and the Foreign Language Teacher, 1964.

R. and J. , Dictionnaire pratique de didactique du FLE, 2002.

J. P. Ruiz-campillo, La enseñanza significativa del sistema verbal: un modelo operativo, 1998.

J. P. Ruiz-campillo, « El subjuntivo es lógico: una actividad de concienciación, Revista Electrónica de Didáctica ELE, issue.1, 2004.

J. P. Ruiz-campillo, « Normatividad y operatividad en la enseñanza de los aspectos formales: El ''casus belli'' de la « concordancia temporal, RedELE: Revista Electrónica de Didáctica ELE, issue.2, 2004.

J. P. Ruiz-campillo, Gramática congitiva y ELE, 2007.

J. P. Ruiz-campillo, El valor central del subjuntivo:?` informatividad o declaratividad? » MarcoELE: Revista de didáctica, 2008.

É. ,

J. P. Ruiz-campillo, « El valor central del subjuntivo: ¿informatividad o declaratividad?, MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, issue.7, 2008.

J. P. Ruiz-campillo, El concepto de no-declaración como valor del subjuntivo. Protocolo de instrucción operativa de la selección modal en español, 2006.

P. Ruiz-campillo, « ¿El subjuntivo es lógico?, 2007.

S. Salas-martí and R. , Diccionario de los errores más frecuentes del español, 1985.

S. Gargallo and I. , Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), pp.931-408, 2004.

S. , R. Et, and H. , « Input and age differences in second language acquisition, Child-Adult Differences in Second Language Acquisition, pp.175-201, 1982.

S. and M. , « Synthetizing epistemological belief research : Tentative 25 understanding and provocative confusions, Educational Psychology Review, vol.6, pp.293-319, 1994.

J. H. Schumann, « Affective factors and the problem of age in second language acquisition, Language Learning, vol.19, pp.245-53, 1975.

S. and T. , The younger the better myth, Language Ideologies: Critical Perspectives on the English Only Movement, 1999.

S. , M. Aguilar, L. Selinker, M. Swain, D. Et et al., « The interlanguage hypothesis extended to children, Language Learning, vol.25, issue.1, pp.139-152, 1961.

S. and L. S. , « Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform, 1987.

, Harvard Educational Review, vol.57, issue.1, pp.1-22

S. and C. , « Survol historique des grands courants en didactique de la grammaire, p.6, 2000.

S. and D. , « Effet de la nature des éléments grammaticaux sur la snisie en français langue seconde ». La revue canadienne des langues vivantes, vol.64, pp.491-522, 2008.

D. Singleton, Language Acquisition: The Age Factor. Clevedon: Multilingual Matters, 1989.

D. Singleton, « Age in Second Language Acquisition, Annual Review of Applied Linguistics, vol.21, pp.77-89, 2000.

D. Singleton, « Le facteur de l'âge dans l'acquisition d'une L2 : remarques préliminaires ». Acquisition et interaction en langue étrangère, 2008.

D. Singleton, L. Et, and Z. , The Age Factor in Language Acquisition, 1995.

B. F. Skinner, Verbal Behavior, 1957.

S. , E. Seco, and M. , Diccionario de uso de las preposiciones españolas, 2007.

C. E. Snow, H. Et, and M. , « Age differences in second language acquisition, Second language acquisition: A book of readings, 1978.

M. A. Rowley, , pp.333-344

S. and L. , « La adquisición del español como lengua extranjera por aprendientes francófonos de África: implicaciones teóricas y pedagógicas, 2009.

. Didáctica and . Lengua-y-literatura, , vol.21, pp.319-344

É. ,

M. Souchon, « Pratiques discursives et acquisition des langues étrangères ». Actes du Xe colloque international « Acquisition d'une langue étrangère : perspectives et recherches », Besançon, septembre 1996, pp.19-21, 1998.

S. and O. , Retour sur l'emploi du subjonctif dans les propositions subordonnées concessives ». Contemporary linguistics, pp.51-52, 2001.

S. , N. E. Massey, and M. , « The Role of Prior Pedagogical Knowledge in Determining the Practice of Novice ESL Teachers, Perspectives on Second Language Teacher Education. Hong Kong: City Polytechnic of Hong Kong, pp.23-37, 1992.

J. Stiles, Neural plasticity and cognitive development, vol.18, pp.237-272, 2000.

J. Stiles, J. Reilly, B. Paul, and P. Moses, « Cognitive development following early brain injury: evidence for neural adaptation », Trends in cognitive sciences, vol.9, issue.3, pp.136-143, 2005.

J. Suso-lópez, « La grammaire et les descriptions de la langue: la réflexion sur le fonctionnement de la langue favorise-t-elle l'apprentissage du FLE? » Phonétique, lexique, grammaire et enseignement-apprentissage du FLE, 2004.

. Método, , pp.215-258

M. Swain, L. Et, and S. , « Canadian Immersion and Adult Second Language Teaching-What's the Connection, Modern Language Journal, vol.73, pp.150-159, 1989.

S. and K. E. , Las preposiciones a, de, en, para y por: Sugerencias para la enseñanza, 2008.

S. and P. , « Le métalangage de la linguistique: réflexions à propos de la terminologie et de la terminographie linguistiques, pp.9-29, 2010.

W. Weinrich and H. , Grammaire textuelle du français. Paris : Alliance française, 1989.

W. , L. Et, G. , and F. , « How native is near-native? The issue of ultimate attainment in adult second language acquisition, Second Language Research, vol.12, pp.233-265, 1996.

W. and H. G. , Aspects of language teaching, 1990.

W. and H. , « Developmental sequences in naturalistic SLA, 1978.

W. and J. , Méthodes de travail et stratégies d'apprentissage: du secondaire à l'université ; recherche, théorie, application, 2001.

, A01-Expe180213-Lise A02-Expe180213-MarcAntoine A03-Expe190213-Victor A04-Expe190213-Julie A05-Expe190213-Fanny A06-Expe200213-Marine A07-Expe220213-Delphine A08-Expe220213-Melanie2 A09-Expe220213-Augustin A10-Expe260213-Magali A11-Expe260213-Alison A12-Expe270213-Violaine A13-Expe010313-Adrien A14-Expe010313-Elodie A15-Expe010313-Marie A16-Expe150313-Manon

, CAR2 GrC-15-AND A acceptabilité : 50, vol.79, p.419

É. Étrangère, 438 apprenant adulte apprenant adulte francophone : 21 apprentissage de langues : 23, 30, 260 C catégories grammaticales : 8, 9, vol.424, p.420

E. Ele, 490 enseignement grammatical : 30, 48, 58, 59, 96, 117 G grammaire : 15, vol.379, p.490

, 420 J jugement jugement de grammaticalité : 15, vol.133, p.490, 1994.

. Modèle-du-contrôle-adaptatif-de-la-pensée, 403 P performance : 67, vol.120, p.490

. R-repérage-d'erreurs, , vol.382, p.398

É. Structures and . Grammaticales, , vol.54, p.490

. Temps-de-réponse, , vol.294, p.442

A. Alderson, . Chapham, and . Steel, , p.109

A. Aparicio and I. , , vol.43, p.120

A. Pons and J. , , p.190

L. Ammar, P. M. Spada, and N. , , p.114

J. R. Anderson, , vol.109, p.120

S. Auroux, , vol.85, p.119

. Authier and . Meunier-;-b-bachman, , vol.67, p.79

P. Bachman, , vol.71, p.79

. Bailly, , p.54

M. Baralo, , vol.32, p.41

L. Bellingham, Bénaben, vol.154, p.167

H. Bertaud-du-chazaud, , p.207

H. Besse, , vol.29, p.380

H. Besse and R. Porquier, , vol.49, p.380

E. Bialystok and K. Et-hakuta, , vol.32, p.41

E. Bialystok, , vol.223, p.399

M. Billières, , vol.32, p.109

D. Birdsong and M. Molis, , vol.33, p.41

R. Bley-vroman, , vol.34, p.41

T. Bongaerts and T. Bongaerts, , vol.68, p.69

R. Brisson and D. Et-maccabée, , vol.42, p.161

. Bronckart, . Dolz-;-c-cadierno, and . Lund, , p.103

D. Cadierno, , vol.103, p.117

M. Camprubi, 181 Camps et Milian : 110 Canale : 19, vol.154, p.79

. Canale and . Swain, , vol.23, p.79

C. Castro, A. Et-alhmoud, and Z. , , p.43

C. B. Cazden and M. Celce-murcia, , vol.69, p.77

M. Celce-murcia and . Dörnyei, , vol.69, p.73

J. Cenoz, , vol.26, p.73

. Chapham, , p.109

P. Charaudeau, , p.142

N. Chomsky, , vol.55, p.214

F. Cicurel, 62 Confais : 191 Congreso de la República de Colombia, p.89

. Conseil-de-l'europe, , vol.366, p.379

. Corder, , p.244

J. Coste and A. Et-redondo, , vol.152, p.204

. Culioli, , p.109

J. Cuq and I. Et-gruca, , vol.53, p.146

J. Cuq, , vol.49, p.407

L. Dabène, , p.142

J. De-bruyne, , vol.152, p.193

D. Gerboin, , vol.152, p.154

J. Defays, , p.57

R. M. Dekeyser, , vol.57, p.120

D. Delasalle, 168 Doquin de Saint-Preux, A. : 38, vol.42, p.81

A. Doquin-de-saint-preux and P. Et-sáez-garcerán, , vol.38, p.42

C. Doughty, , vol.29, p.57

C. Doughty and . Long, , p.57

J. Dubois, , vol.86, p.244

O. Ducrot and R. Ellis, , vol.30, p.117

J. Escarpanter, F. Estienne, and B. Piérart, F Fauconnier, vol.196, p.219

M. S. Fernández-lópez, , vol.38, p.290

F. Vallejo and J. , , vol.37, p.42

. Fodor, , p.104

N. Frauenfelder, . Perdue, and . Porquier, , vol.109, p.111

G. Gaux and . Gombert, , vol.114, p.395

P. Gerboin and C. Leroy, , vol.161, p.196

S. Germain, , vol.58, p.117

, Giacobbe : 221 Giacobbe et Lucas : 221 Gombert, vol.27, p.109

. Gómez,

C. Griggs and . Bange, , vol.96, p.97

, Grotjahn : 221 H Hakes : 112 Hakuta, vol.32, p.41

W. Harley, 26 Hoc : 93 Hymes : 56, 68, 69, 71, 118 I Inchaurralde et Vázquez : 104 Instituto Cervantes : 136, vol.146, p.415

T. Jeanneret and B. Py, , p.222

R. M. Johnstone, , vol.32, p.221

J. Kim, , vol.109, p.223

S. D. Krashen, , vol.56, p.222

L. Labov, , vol.84, p.119

H. Lapkin and . Swain, , vol.57, p.117

. Lebiere, , vol.90, p.91

. Leguy, , vol.68, p.69

. Lemaire, , p.91

E. H. Lenneberg, . ;-p.m, and N. Spada, Lenoble-Pinson : 158 Lightbown, vol.57, p.114

R. Llopis-garcía, , vol.33, p.117

R. Llopis-garcía, . Espinosa, and J. P. Ruiz-campillo, , vol.43, p.106

M. H. Long, , vol.28, p.100

M. H. Long and . Et-robinson, , p.28

E. N. Lorenz, Lund : 103 Luque : 161 M Macias Barres, vol.182, p.190

M. Maillard,

M. Franco and C. , , p.37

J. Martín-martín, , vol.33, p.90

J. L. Mcdonald, , vol.33, p.41

B. Mclaughlin, , p.56

M. Fernández, , vol.34, p.41

M. Médioni, , vol.48, p.76

C. Meléndez-quero, , vol.38, p.42

L. Melis, , p.158

,. Mercado-lópez, 162 Michas et Berry : 57 Moirand : 70 Molis, vol.33, p.41

M. Montville-burston, , vol.214, p.219

S. Moore-mauroux, , p.36

S. Mortreux,

M. Muñoz and N. Panissal, 36 Muranoi : 99 Muysken : 36 N Náñez Fernández, E. : 161 Nassaji, H. et Fotos, S. : 30, vol.41, p.59

. Neves, , pp.91-143

J. M. Norris, L. Ortega, S. Oyama, . Penfield, and . Roberts, , vol.43, p.167

P. G. Perales-ugarte-;-picq, L. Sagart, and G. Dehaenelambertz, , vol.50, p.119

P. Chaves and M. , 166 Portilla Ramírez, p.110

J. A. Porto-dapena, J. E. Post, and P. N. Andrews, , p.127

B. Pottier, B. Darbord, and P. Charaudeau, , vol.192, p.194

B. Py, , vol.151, p.255

. Regan, , vol.109, p.110

J. Rey-debove, , vol.364, p.407

M. Riegel, J. Pellat, and R. Et-rioul, , vol.49, 0201.

R. Campillo, , vol.57, p.152, 0201.

G. Shrum, , vol.25, p.41

L. Singleton, 26 Slager et Seco : 161 Smth-Lock : 112 Sossouvi : 38, vol.42, p.144

J. Stiles, J. Stiles, J. Reilly, B. Paul, and P. Moses, , p.52

Â. .. , 1.1.1. Autoréflexions à partir de nos expériences en tant qu'apprenant de L2

, Recherches préliminaires sur les mécanismes d'acquisition de L2 chez les adultes, p.31

D. .. ,

J. .. De-l'étude,

C. .. Intermédiaire,

C. .. Théorique,

L. .. De-l2,

». Grammaire and .. .. , 1.2. Courants méthodologiques de L2 et Instruction grammaticale explicite et implicite, p.53

. Le-concept-de-compétence-dans-l' and . .. De-l2, 2.2.1. La compétence grammaticale dans le modèle de Canale et Swain (1980) et Canale (1983), 67 2.2.2. La compétence grammaticale dans les modèles de compétence communicative langagière

L. and .. .. ,

A. .. ,

É. .. De-l2, 5.1. Modèle de l'analyse et du contrôle pour l'évaluation

C. .. Intermédiaire,

Q. Et and . .. Méthodologique,

B. Étape, Tâche de décision oui/non et sous-tâches, vol.2

C. Étape, Tâche de production orale semi-dirigée, vol.3

. , Tâche 2)

S. .. Participants-de-l'étude,

É. Du and . .. Linguistique, des stimuli linguistiques : considérations théoriques et recherches préliminaires

A. Structure-qualificative-de-ser and . .. Estar,

B. Structure-locative-de-ser and . .. Estar,

C. and .. .. ,

E. , Phrases incorrectes avec échange ser/estar

/. and .. .. ,

B. La, 196 (b) Contexte 2 : Matrices de traitement d'informations

C. , Phrases correctes avec subjonctif et/ou indicatif

. , Enregistrement des stimuli linguistiques et montage du test Superlab®

I. .. , , p.210

. , Procédure de la tâche 1 : test Superlab®

. , Procédure de la tâche C : Verbalisations sur la phrase

. , La Tâche de production orale en L2 espagnol (Tâche 2)

, Observations finales sur le déroulement des tâches d'expérimentation et synthèse 229

D. Recueillies and . .. Traitement, 5.1.1. Jugement de phrases du corpus en temps limité (tâche 1)

). .. , 5.1.3. Confirmation de jugement (tâche A)

. , 5.2.1. Repérage de l'erreur (tâche B), Repérage et explication de l'erreur (Q2)

. , Explication de l'erreur (tâche C)

. , Le discours sur l'erreur (Q3)

C. ). , Proposition de correction (tâche C), p.251

Q. ). , 5.4.2. Emploi des catégories cibles et justesse (tâche 2)

C. .. Intermédiaire,

R. .. ,

L. , E. T. Dans-l'affirmative, and S. ,

.. .. , 263 4.1.1.1. Taux de jugement des items en temps limité, Analyse en temps limité (tâche 1)

A. ). , 1.2.2. Taux de jugement sans limite de temps de réponse

L. .. , 2.1. Repérage de l'erreur sur une phrase jugée incorrecte (tâche B)

. .. , 2.2.2. Correspondance entre le discours explicatif émis et les catégories lexicogrammaticales cibles (Discours explicatifs ciblés)

Q. .. ,

. , 3.2.2. Éléments métalinguistiques (ML) contenus dans le discours ciblé : règles et fonctions

U. , , 2001.

.. .. Cohérence-globale-du-discours, Nombre d'énoncés employés dans la production orale (étendue)

, Fréquence d'utilisation des catégories lexicogrammaticales cibles et correction, p.370

C. .. Intermédiaire,

Q. .. , 1.1.2. Analyse de la robustesse des jugements en tâche 1 et maintien en tâche A (stabilité du jugement), vol.1

. , Justesse des jugements selon le type de phrase, Analyse des phrases selon leur correction et la catégorie grammaticale qu'elles ciblent

. , Capacité d'analyse et temps de réponse

. , Impact de la mesure du temps de réponse

Q. ). and ;. .. , 2.1. Repérage d'erreurs sur les phrases jugées incorrectes, Bilan sur la question de recherche, p.1

D. .. , Bilan sur la question de recherche 2 (Q2), vol.3

. , 3.3. Correction de l'erreur dans le discours explicatif et justesse, Types de discours émis pour expliquer l'erreur

. , Bilan sur la question de recherche 3 (Q3)

Q. .. , , vol.4

. , Observation générale de la performance : cohérence et étendue de la production orale

. , Connaissances opératives des apprenants francophones : utilisation de structures et correction

. , Bilan sur la question de recherche 4 (Q4)

C. .. Intermédiaire,

B. .. ,

A. .. ,

S. .. Des-annexes,

. .. , Annexe 1 : Questionnaire écrit à réponses fermées (étape 1 des expérimentations), p.459

. , Questionnaire distribué aux enseignants sur les erreurs des francophones apprenant l'ELE, vol.2

. .. Superlab®, Caractéristiques du matériel linguistique employé au test, vol.3, p.462

. , Liste de participants francophones et hispanophones, Annexe, vol.4

. , Exemples des phrases sur papier jugées employées à la tâche A, comportant les repérages d'erreurs effectuées à la tâche B, Annexe, vol.4

. .. , Exemples des discours explicatifs sur l'erreur enregistrés à la tâche C, Annexe, vol.5, p.469

, Annexe 6 : Exemples de productions orales en L2 espagnol enregistrées à la tâche 2, p.472

I. .. ,

. Index and . .. Cités,

T. .. De-matières,