Abstract : On aircraft, lightning strikes are common and usually harmless: electrical energy travels the body without damaging the structure. With composite solutions, it is no longer possible to rely on the protective effect “Faraday cage”. Therefore a metal shield is added to the aeronautical composites. But mechanical low energy impacts can have a significant influence on the mechanical behavior of the composite. We propose here to study the behavior of the impact and post-impact of this type of structures. Materials with and without protection were subjected to mechanical tests in order to determine their mechanical performance.
Résumé : Sur aéronef, les impacts de foudre sont courants et généralement sans gravité : l’énergie électrique parcourt le fuselage sans endommager la structure. Avec des solutions composites, il n’est plus possible de compter sur l’effet protecteur « cage de Faraday ». Dès lors un blindage métallique est ajouté sur les composites aéronautiques. Or des impacts mécaniques à basse vitesse peuvent avoir des conséquences importantes sur le comportement mécanique du composite. Nous proposons ici d’étudier le comportement à l’impact et post-impact de ce type de structures. Des matériaux avec et sans protection ont été soumis à des essais mécaniques afin de déterminer leurs performances mécaniques.